Sjeté pneumatiky? Pojišťovna nic neproplatí

27.12.2014

Při nedostatečné hloubce dezénu není vozidlo způsobilé k jízdě na pozemních komunikacích, přestože má platnou státní technickou kontrolu. Při dopravní nehodě auta, které má sjeté pneumatiky pod hodnotu stanovenou vyhláškou, nemusí jeho majitel dostat od některých pojišťoven vůbec žádné plnění. Takový vůz je totiž technicky nezpůsobilý k provozu na pozemních komunikacích nezávisle na tom, že poslední státní technickou kontrolou prošel bez problémů.

Pokuta za sjeté pneumatiky

Rozhodl o tom Nejvyšší soud, když posuzoval spor mezi majitelem auta a Allianz pojišťovnou ohledně výplaty 200 tisíc korun z havarijního pojištění. V pojistných podmínkách má Allianz mezi takzvanými výlukami uvedeno, že sjednané pojištění se nevztahuje na škody vzniklé na vozidle, které v době havárie nebylo způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. A právě proto odmítla majiteli vozu pojistku proplatit. Pojišťovna argumentovala vyhláškou č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel. Ta definuje závady, které ohrožují bezpečnost provozu a při nichž nesmí být auto užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí.

Kdy jsou sjeté pneumatiky

Mimo jiné zmiňuje i hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 milimetru (nejde-li o zimní pneumatiky ). K závěru, že technický stav pojištěného vozidla je nevyhovující kvůli opotřebení předních pneumatik pod mez stanovenou právními předpisy, dospěla jak Policie ČR, tak znalecký posudek. Majitel vozu se ale bránil tím, že jezdil s vozem s platnou státní technickou kontrolou. A také tím, že „sjeté pneumatiky“ nejsou ve vyhlášce uvedeny přímo mezi závadami, které způsobují, že vozidlo je nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Tam jsou uvedeny jen závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo, nebo hrubé závady na řídicím ústrojí. Stačí, když ohrožuje bezpečnost Nejvyšší soud však potvrdil názor pojišťovny a potvrdil předchozí rozhodnutí soudů. Podle zákona č. 56/2001 Sb. je silniční vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích i tehdy, pokud pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu. Závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost provozu, pak definuje zmíněná vyhláška, která přímo zmiňuje i minimální hloubku dezénu a zakazuje provoz takových aut s výjimkou nouzového dojetí. Pojem vozidlo nezpůsobilé k provozu je podle Nejvyššího soudu potřeba chápat v širším smyslu, nejen jako výsledek státní technické kontroly. Soud připomněl také obecnou prevenční povinnost – tedy předcházení škodám – podle občanského zákoníku. Zdroj: aktualne.cz

 
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies.