Zima je již neoddiskutovatelně za námi a letní sezona začala. Motoristé přezuli ze zimních pneu na letní a opět si pokládají tytéž otázky jako každý rok. Zkusíme nyní odpovědět na tyto základní, ale velmi důležité dotazy. Budeme mluvit o skladování pneumatiky, jejich výměně, huštění pneumatik a zmíníme se také o geometrii kol.
Jistě netřeba připomínat, že každý majitel vozidla by měl mít přehled o aktuální hloubce dezénu svého vozidla. Podle platné legislativy nesmí klesnout hloubka vzorku pod 1,6 milimetru. Samozřejmostí je také výměna pneumatik při změně klimatických podmínek. V České republice měníme pneumatiky dvakrát za rok - vždy na jaře a na podzim. Kontrolovat bychom měli také pravidelnost sjíždění vzorku pneumatik. Hnací kola budou mít s velkou pravděpodobností sjetý vzorek dříve. Zimné pneu jsou stavěny do teplot do 5°C. Vyšší teploty již neprospívají. naopak s přezutím na zimní pneu nečekejte na poslední chvíli.
Pneu i při správné hloubce vzorku nemají neomezenou životnost. Na jejich stavu se podepisuje také správnost jejich skladování. Při skladování zkuste dodržet tyto tři jednoduchá pravidla.
• při skladování pneumatik bez disků je uložte na stojato a vždy po 4 týdnech je pootočte
• při skladování s disky je dobré kola pověsit na háky, nebo je položit na sebe na ležato.
• vždy skladujte pneumatiky ve tmavých prostorech chráněných před povětrnostními vlivy
Správně nahuštěné pneumatiky mají opět vliv na životnost. Dalším velmi silným argumentem je při správném tlaku nižší spotřeba. Optimální tlak pneumatik naleznete v technických datech vašeho vozu. Často jsou tyto data uvedena na vnitřní straně palivového víčka. Podhuštěné pneu mohou snížit životnost až o polovinu. Kontrolu provádějte cca po 14 dnech.
Odklon jednotlivých náprav a jejich sbíhavost má samozřejmě také vliv na sjíždění pneumatik. Špatná geometrie tak může urychlit opotřebení pneu.
Stav pneumatik na vašem voze jistě nepodceňujte. Nadměrné opotřebované pneumatiky mají zásadní vliv na bezpečnost jízdy.